Twee jaar conflict in Oekraïne: zo helpt Rode Kruis-Vlaanderen

Woensdag 21 februari 2024 – Na twee jaar gewapend conflict in Oekraïne blijft stabiliteit een verre droom voor de regio. Het conflict heeft inmiddels ernstige schade toegebracht aan huisvesting, kritieke infrastructuur en nutsvoorzieningen, zoals energie, water en verwarming. ​ Het gezondheidssysteem in Oekraïne blijft functioneel, maar krijgt het zwaar te verduren. Stijgende zorgkosten en armoede zijn voor de bevolking belangrijke hinderpalen. Ook gedwongen verplaatsingen hebben een belangrijke impact op de toegang tot gezondheidszorg, zowel voor de intern ontheemden als hun gastgemeenschappen.

De situatie in Oekraïne heeft ook een grote impact op het mentaal en emotioneel welzijn van de bevolking. Zowel Oekraïners die in eigen land gebleven zijn als zij die naar het buitenland gevlucht zijn moeten al twee jaar lang omgaan met de stress van voortdurende onzekerheid en gevaar. Een toenemend aantal ontheemden zoekt psychologische ondersteuning om te leren omgaan met die stress, angst, rouw en verlies. Naar schatting anderhalf miljoen kinderen lopen risico op depressie, angststoornissen, post-traumatische stress en andere mentale aandoeningen.

Zo helpt Rode Kruis-Vlaanderen

Rode Kruis-Vlaanderen helpt in eigen land mee met de opvang van Oekraïense ontheemden door de transitopvang te organiseren in het Rode Kruisnoodopvangcentrum Ariane te Sint-Lambrechts-Woluwe en door het Nooddorp voor Oekraïense ontheemden te exploiteren te Mechelen, in samenwerking met de Stad Mechelen. De afgelopen 2 jaar werden op die manier in totaal 13.186 Oekraïense ontheemden voor minstens één nacht opgevangen door Rode Kruis-Vlaanderen.

Daarnaast heeft Rode Kruis-Vlaanderen reeds € 13.207.011 ingezameld om de humanitaire hulpverlening in Oekraïne zelf te ondersteunen. De fondsen werden ingezet om noodhulpgoederen, personeel en financiële steun te bieden. Er werden in het totaal 61 generatoren aangekocht en verscheept naar Oekraïne, om de stroomvoorziening voor kritieke infrastructuur (ziekenhuizen en watervoorzienings-maatschappijen) te verzekeren. Daarnaast werden twee ervaren personeelsleden uitgezonden naar West-Oekraïne, om de lokale afdelingen van het Oekraïense Rode Kruis in de regio’s Rivne en Volyn te helpen.

Verder werd financiële hulp geboden om volgende humanitaire acties te ondersteunen:

• Gezondheidszorg: 46 ziekenhuizen werden voorzien van medisch materiaal. Daarnaast werden ook kleinere reparatiewerken aan daken, ramen en gevels gedaan. Er werd een rehabilitatiecentrum, dat gebied van 100,308 inwoners bedient, geopend. Via mobiele gezondheidsteams werden 76,260 eerstelijnszorgconsultaties geboden, aan 63,000 mensen. Via de thuiszorgdienst werden de afgelopen twee jaar 2,000 mensen verzorgt. Zo’n 926,000 mensen kregen psychosociale ondersteuning, zowel via groepssessies als individuele therapie, als geïntegreerd in noodhulp of interventies via mobiele gezondheidsteams en thuiszorg.
  • Water en sanitaire voorzieningen: 14.4 miljoen mensen werden geholpen met het voorzien van drinkwater en het bedelen van hygiëne producten.
  • Noodhulp: 813,000 mensen werden financieel ondersteund. Daarnaast kregen 13.72 miljoen anderen noodhulpgoederen bedeeld.
  • Onderdak: naast reparatiewerken aan ziekenhuizen werd ook hulp geboden om private huizen in Oost Oekraïne, die kleine tot middelgrote schade opliepen door de vijandelijkheden, te herstellen.

Zo helpt de globale Rode Kruisbeweging

Meer dan 6.2 miljoen mensen zijn Oekraïne ontvlucht, op zoek naar een veilig onderkomen. Rode Kruisverenigingen in 58 landen hebben geholpen om in het totaal zo’n 2 miljoen Oekraïners op te vangen in gastgezinnen. Hierbij is er een verschuiving van acute noodhulp naar meer langetermijndenken, met programma’s die integratie en inclusie van vluchtelingen in hun gastgemeenschappen bevorderen. Er wordt ingezet op financiële ondersteuning, (mentale) gezondheidszorg, ondersteuning bij het vinden van jobs of het leren van de taal en onderwijs voor zowel volwassenen als kinderen. Vele vluchtelingen hebben het contact met hun dierbaren verloren, maar proberen desondanks hun leven opnieuw op te bouwen.

Een netwerk van nationale Rode Kruis en Rode Halve Maanverenigingen samen met het Internationale Rode Kruiscomité (ICRC) werkt samen met het centrale tracing agentschap van het ICRC om meer dan 8,000 families te helpen om het lot van hun gevangengenomen of verloren familieleden te leren kennen. Intussen heeft het ICRC als enige internationale organisatie toestemming om meer dan 1,500 krijgsgevangenen langs beide zijden van het conflict te bezoeken. Als neutrale organisatie heeft het ICRC ook toegezien op de repatriëring van honderden gesneuvelden.

In Oekraïne zijn op dit ogenblik 17 nationale Rode Kruisverenigingen actief, waaronder Rode Kruis-Vlaanderen, om samen met het ICRC en de Internationale Federatie van Rode Kruis en Rode Halve Maanverenigingen (IFRC), de humanitaire respons van het Oekraïense Rode Kruis te helpen ondersteunen.

Tot op vandaag werden met de fondsen van de Rode Kruisbeweging volgende resultaten bereikt:

• Naar schatting 18 miljoen mensen zijn geholpen met noodhulpgoederen, zoals dekens, hygiëne producten, voedsel en water, en essentiële diensten;
  • Meer dan 1.8 miljoen mensen kregen medische zorgen;
  • Meer dan 1.1 miljoen mensen kregen financiële bijstand om te voorzien in hun belangrijkste behoeften. Hiervan gaf 80% aan dat de hup die geboden werkt de basisbehoeften van hun familie volledig of deels dekte;
  • Zo’n 1.2 miljoen mensen kregen psychosociale ondersteuning;
  • Via een mobiele, gecoördineerde aanpak werden in het totaal 900.00 ton hulpgoederen internationaal verdeeld, en zo’n 65.000 ton in eigen land, aan hulpbehoevenden:
    • Er werden in het totaal zo’n 885 verdeelpunten opgezet
    • Er werden in het totaal ongeveer 130,000 vrijwilligers ingezet.

Het Oekraïense Rode Kruis zet de hulp aan de bevolking onverminderd verder en heeft hiervoor een driejarig actieplan opgesteld. Het doel is om 12 miljoen mensen te bereiken met humanitaire hulp, en 5 miljoen mensen bij te staan in hun herstel. De Rode Kruisbeweging, dus ook Rode Kruis-Vlaanderen, ondersteunt de uitwerking van dit plan.

Warme oproep

Wil je de respons van Rode Kruis-Vlaanderen in Oekraïne steunen? Draag dan je steentje bij via BE53 0000 0000 5353 met vermelding ‘Oekraïne’. Dankzij jouw gift kunnen we in Oekraïne blijven helpen.

Over Rode Kruis-Vlaanderen

Rode Kruis-Vlaanderen is een onafhankelijke non-profit organisatie die via het Belgische Rode Kruis deel uitmaakt van de Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging. Onze missie? Opkomen voor kwetsbare mensen in binnen- en buitenland, ziekenhuizen bevoorraden met veilige bloedproducten, optimaal hulp verlenen bij een ramp of crisissituatie en het stimuleren van zelfredzaamheid zodat mensen elkaar kunnen helpen in geval van fysieke of mentale nood. Hiervoor doen we maximaal beroep op vrijwilligers én zetten we sterk in op wetenschappelijk onderzoek zodat wat we doen ook écht impact heeft.

Rode Kruis-Vlaanderen. Helpt Helpen.

Rode Kruis-Vlaanderen
Motstraat 40