Rode Kruis-Vlaanderen heeft dringend meer crisisvrijwilligers nodig om aan vraag van zorginstellingen te kunnen voldoen

Mechelen, 29 oktober 2020. Rode Kruis-Vlaanderen is dringend op zoek naar meer crisisvrijwilligers om aan de hulpvraag van zorginstellingen te kunnen voldoen, zeker nu steeds meer zorgverleners uitvallen en de druk op zorginstellingen almaar groter wordt. De crisisvrijwilligers die via het Rode Kruis aan de slag gaan voeren vooral logistieke taken uit en helpen de zorgsector zo het hoofd boven water te houden. Op www.rodekruis.be/crisisvrijwilliger registreerden al 129 zorginstellingen een vraag om hulp en schreven zich al 1.400 kandidaten in. Maar dat zijn er lang niet genoeg om aan alle vragen te voldoen.

De Vlaamse zorginstellingen kreunen momenteel onder de druk van steeds meer personeelsleden die uitvallen en onder de vastgestelde coronabesmettingen onder bewoners. Om er voor te zorgen dat zij het hoofd boven water kunnen houden herlanceerde Rode Kruis-Vlaanderen 2 weken geleden zijn platform voor crisisvrijwilligers. Het platform werd tijdens de eerste golf van de coronacrisis voor de eerste keer ontplooid. Via www.rodekruis.be/crisisvrijwilligers kan iedereen die zich tijdelijk wil engageren registeren en kunnen ook zorginstellingen een account aanmaken en hun nood aan hulp publiceren. De bedoeling is dat het hulpaanbod en de hulpvraag via het platform digitaal gematcht worden zodat zorginstellingen snel bijstand krijgen van mensen uit de buurt. Crisisvrijwilligers kunnen zelf kiezen waar ze helpen en voor welke tijdssloten ze zich inschrijven.

Hulpvraag te groot

“Er schreven zich ondertussen 1.400 kandidaten in en al 129 zorginstellingen plaatsten een vraag om hulp”, zegt Ine Tassignon van Rode Kruis-Vlaanderen. “Maar toch is er dringend nood aan meer crisisvrijwilligers omdat we vandaag slechts voor 20% van alle hulpvragen een complete oplossing vinden. We kunnen nu nog te weinig zorginstellingen helpen en daar willen we snel verandering in zien.” Ook Margot Cloet van Zorgnet Icuro benadrukt hoe belangrijk het is dat de druk van de ketel gehaald wordt in de Vlaamse woonzorgcentra. “Er vallen heel veel mensen uit, door ziekte, quarantaine of vermoeidheid. Op dit moment zijn er al meer dan 3.000 zorgmedewerkers afwezig en dus is ondersteuning meer dan nodig. Onze woonzorgcentra hebben dringend nood aan hulp van buitenaf en de crisisvrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen zijn meer dan ooit nodig omdat zij bepaalde taken kunnen overnemen.” De crisisvrijwilligers voeren in woonzorgcentra en andere zorginstellingen vooral logistieke taken uit, zoals het bedelen van maaltijden, het verschonen van bedden en het inrichten van COVID-vleugels.

Toenemende vraag

“We verwachten dat de vraag om hulp vanuit verschillende hoeken de komende dagen nog zal toenemen”, zegt Ine Tassignon van Rode Kruis-Vlaanderen. “We hopen daarom dat iedereen die zin heeft om zich in de buurt te engageren – al is het maar voor enkele uurtjes – zijn weg vindt naar ons online crisisvrijwilligersplatform. Hun hulp is vandaag meer dan ooit nodig”.

Kandidaat vrijwilligers kunnen zich registeren op www.rodekruis.be/crisisvrijwilliger en krijgen daar te zien welke zorginstellingen binnen een straal van 30km rond hun woonplaats hulp nodig hebben.

Over Rode Kruis-Vlaanderen

Rode Kruis-Vlaanderen is een onafhankelijke non-profit organisatie die via het Belgische Rode Kruis deel uitmaakt van de Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging. Onze missie? Opkomen voor kwetsbare mensen in binnen- en buitenland, ziekenhuizen bevoorraden met veilige bloedproducten, optimaal hulp verlenen bij een ramp of crisissituatie en het stimuleren van zelfredzaamheid zodat mensen elkaar kunnen helpen in geval van fysieke of mentale nood. Hiervoor doen we maximaal beroep op vrijwilligers én zetten we sterk in op wetenschappelijk onderzoek zodat wat we doen ook écht impact heeft.

Rode Kruis-Vlaanderen. Helpt Helpen.

Rode Kruis-Vlaanderen
Motstraat 40