1 jaar na de verwoestende aardbevingen in Turkije en Syrië blijven de noden hoog.

Deze week is het 1 jaar geleden dat Turkije en Syrië getroffen werden door zware aardbevingen. Ondanks de reeds verleende hulp blijven de noden in de getroffen gebieden aanzienlijk en is er nog een lange weg te gaan om de situatie ter plaatse te normaliseren.

Huidige situatie

In Turkije wonen momenteel meer dan 400.000 mensen nog steeds in tijdelijke onderkomens, zoals tenten en wooncontainers, waarbij toegang tot schoon water beperkt is. Er blijft een dringende behoefte aan steun voor het herstel van de lokale economie en de wederopbouw van infrastructuur. In Syrië blijven de behoeften aan basisvoorzieningen en medische zorg hoog, met name in afgelegen gebieden waar ondervoeding, vooral bij kinderen, een ernstig probleem is. Beide landen hebben ook een dringende behoefte aan psychosociale hulp om de trauma's van de aardbevingen te verwerken.

Inzet fondsen Rode Kruis-Vlaanderen

Het geld dat werd ingezameld door Rode Kruis-Vlaanderen, € 7.362.955 tot op vandaag, werd ingezet ter ondersteuning van de Turkse Rode Halve Maan en de Syrische Rode Halve Maan. Dankzij deze steun, samen met die van vele andere Rode Kruis-verenigingen, zijn in totaal 14 miljoen mensen geholpen in zowel Syrië als Turkije. Er werken momenteel 80.000 vrijwilligers en medewerkers in beide landen om gezondheidszorg, voedsel, water, financiële middelen en andere basisvoorzieningen te bieden.

Noden blijven hoog

In Turkije heeft de hulpverlening geleidelijk de verschuiving gemaakt van noodhulp naar financiële ondersteuning, waardoor individuen hun eigen behoeften kunnen bepalen en lokale economieën kunnen ondersteunen. Bijna 800.000 mensen hebben in Turkije onderdak gekregen, meer dan 250.000 mensen hebben mentale en psychosociale ondersteuning ontvangen, en mobiele kindvriendelijke ruimtes en psychosociale teams blijven getraumatiseerde overlevenden behandelen. In Syrië blijft de focus voornamelijk gericht op basisgezondheidszorg, de distributie van voedselpakketten en noodhulpgoederen. Er worden diensten en materiaal verstrekt aan 2 eerstelijnszorgfaciliteiten en 2 voedingsklinieken.

Warme oproep

Wil je Rode Kruis-Vlaanderen steunen? Draag je steentje dan bij via BE53 0000 0000 5353 met de vermelding ‘Noodhulpfonds’. Dankzij jouw gift aan het Noodhulpfonds kunnen we rampenhulp bieden waar dat het meest nodig is, vrij van externe invloed en op zoek naar de meest kwetsbaren.

Over Rode Kruis-Vlaanderen

Rode Kruis-Vlaanderen is een onafhankelijke non-profit organisatie die via het Belgische Rode Kruis deel uitmaakt van de Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging. Onze missie? Opkomen voor kwetsbare mensen in binnen- en buitenland, ziekenhuizen bevoorraden met veilige bloedproducten, optimaal hulp verlenen bij een ramp of crisissituatie en het stimuleren van zelfredzaamheid zodat mensen elkaar kunnen helpen in geval van fysieke of mentale nood. Hiervoor doen we maximaal beroep op vrijwilligers én zetten we sterk in op wetenschappelijk onderzoek zodat wat we doen ook écht impact heeft.

Rode Kruis-Vlaanderen. Helpt Helpen.

Rode Kruis-Vlaanderen
Motstraat 40